HARRISON FORDs SKUESPILLERRÅD: HOLD UD
HARRISON FORDs SKUESPILLERRÅD: HOLD UD
Harrison Fords skuespillerråd: Hold ud
Før hans roller som Han Solo og Indiana Jones, var Harrison Ford tømrer. I 1964 flyttede Ford til Hollywood for at blive skuespiller, men han ankom til en "symbolsk bus" fyldt med ligesindede. "Jeg ankom med en "bus" fuld af mennesker, der havde de samme ambitioner," sagde han.
Ford lagde en plan for at overvinde konkurrencen. Da han tilbragte tid sammen med de andre aspirerende skuespillere på den "symbolske bus", blev han opmærksom på noget: De fleste havde travlt med at nå det store gennembrud, tjene masser af penge eller bevise noget for nogen. Uanset årsagen var de fleste på en stram tidslinje.
Hans plan var derfor at gøre det modsatte: at udvide sin egen tidshorisont. For at gøre det sagde Ford, "Jeg var nødt til at have en anden indtægtskilde. Så blev jeg tømrer. Ved at lave tømrerarbejde kunne jeg vente det ud."
Som årene gik, eliminerede udmattelsesraten mange af disse mennesker fra konkurrencepuljen, indtil vi endelig kun var få tilbage i bussen fra den indtrædende klasse. "Jeg har altid set livet på den måde - du skal bare finde en måde at holde det ud, for at sejre," sagde han.
Takeaway 1:
En interessant lektion fra Fords erfaring er, hvordan han valgte tømrerarbejde, idet han troede - eftersom Hollywood er en by, hvor alle kender alle - kunne et tømrerarbejde føre til skuespillerjob. Og det gjorde det sandelig. Ford fordybede sig i Hollywood-universet og blev kendt som "tømreren til stjernerne". Hans klientliste inkluderede Francis Ford Coppola, James Caan, Richard Dreyfuss og Joan Didion.
Mest berømt var Ford i midten af 1970'erne at bygge "en omfattende portico-indgang" på Coppolas kontorer, hvor Coppolas ven, George Lucas, ledede castingmøder til Star Wars. Et par år tidligere, efter Ford havde spillet Bob Falfa i Lucas' "American Graffiti", sendte Lucas et memo ud til agenterne for skuespillerne i Graffiti, bare for eksplicit at sige, at han ikke ville caste nogen af dem i sit næste projekt. "Ford fandt kun få skuespillerroller efter 'American Graffiti'," forklarer en biograf. Og da han arbejdede på den omfattende portico-indgang, sagde Ford: "og jeg blev spurgt af George, om jeg ville læse med de andre skuespillere, der var intet, der tydede på, at jeg kunne komme i betragtning til en rolle i filmen." "Jeg læste med omkring 300 skuespillere, og uger senere spurgte de mig, om jeg ville spille Han Solo."
Takeaway 2:
Fords "hold ud"-strategi er en civil version af, hvad militærstrateger kalder "vinde gennem udmattelse". I en undersøgelse af de store krige, der formede historiens gang, fandt strategen og historikeren B.H. Liddell Hart, at kun 2 % af slagene blev vundet som følge af et direkte angreb. Hovedparten af succesrige hære gennem historien, skriver Hart, havde alle "udholdenhedens kraft til at holde". Som Ford sagde: "Du skal bare finde en måde at holde det ud, for at sejre."
"Læng din tidslinje... det tager altid længere tid, end du tror, det kommer til at tage. Det er Hofstadters lov. Og selv når man tager hensyn til loven, bliver man stadig overrasket." — Ryan Holiday
Note: Der er bestemt sandhed i det, der fortælles her. Men når man læser om stjerners beretninger, skal man altid have for øje, i hvilken kultur de kommer fra og hvilken tid. Castingprocesser og filmproduktion har ændret sig meget siden, men selve "hold ud" strategien er stadig en sandhed.
At blive skuespiller, at leve af kunsten, er ikke et lucky punch men en livsstil, du skal jagte længe. Ganske som det er tilfældet med de små knægte, der render rundt i skolegården og spiller fodbold og drømmer om de store klubber og landsholdet.
På DASK-online har vi lavet en uddannelse på denne grundpræmis. Vi kalder uddannelsen "DNA". Vi har ni studerende, der starter på deres ottende år. Man bliver aldrig færdig som skuespiller.
Hold ud.
Sådan ansøger du!
Ansøg opslaget fra din profil eller opret en ny.Mvh Tommy Duus
Caster/ Branchevejleder
908 Sidevisninger