Viden om

25 års JUBIIILÆUM med DASK - Tak ;-)

Hvem bestemmer i den sidste ende hvem der lander hovedrollen i en spillefilm?


dask nyhed

Hvem bestemmer i den sidste ende hvem der lander hovedrollen i en spillefilm?

Deadline inden d. 1. januar 2025

Hvem bestemmer i den sidste ende hvem der lander hovedrollen i en spillefilm?

Ved du det? - Og hvorfor er det overhovedet vigtigt at vide?


Vi stillede dette spørgsmål til vores brugere i vores facebookgruppe og gav dem 3 valgmuligheder

- Casteren
- Instruktøren
- Producenten

(Inden du læser videre) Hvem tror du bestemmer hvem der lander hovedrollen i en spillefilm?

Svaret er overraskende for mange. Faktisk kun 12% af 200 svar, var korrekte i vores facebookmeningsmåling. - Det viser os, at det er vigtig viden for dig i den anden ende.


Hvad er casterens rolle?

Casterens rolle er at finde egnede kandidater til prøvefilmning, efter tæt og løbende dialog med instruktøren. Kun karakterens handlinger (dialog) er beskrevet i et manus sammen med nogle overfladiske supplerende regibemærkninger. Dialogen med instruktøren er væsentlig for at fastlægge hvilke typer af skuespillere der skal findes og hvilke skuespillermæssige kompetencer og erfaring disse skal have. Kun via en casting/ prøvefilmning vil man kunne redegøre dette overfor producenten.

Casterens værktøjskasse er casterens arkiv/ database og netværk. Når der er tale om hovedroller castes der i langt de fleste tilfælde med udgangspunkt i skuespillerhåndbogen, herefter kan der suppleres med skuespillere fra casterens eget arkiv eller skuespillerdatabasen fra DASK-online eksempelvis.

Der annonceres ikke efter hovedroller via opslag, medmindre der er tale om børne- eller ungdomsroller. (Børn og unge findes ikke i skuespillerhåndbogen) Her er tale om såkaldte lukkede castings, hvor skuespillere inviteres til casting direkte fra deres profil. Af samme årsag er det af yderste vigtighed, at din profil opdateres, står skarpt og sælger dig selv bedst mulig. - Også med video - og du skal være klar til hurtigt at kunne fremsende selftapes.

Skal du i betragtning til hovedroller, både som barn eller voksen, skal du næsten i alle tilfælde have forudgående filmerfaring. Oftest fra kortfilm, men mindre taleroller i spillefilm, tv-serier og julekalender er naturligvis også godt. For mange reklamefilm kan have den modsatte effekt. (Kommer naturligvis an på den/ de roller du har haft og hvor eksponeret du har været i dem)

Casteren bestemmer ikke hvem der lander rollen, men casteren har stor medbestemmelse på hvem der bliver udvalgt til castingen og dermed får chancen for at blive præsenteret for instruktøren og producenten. casteren en en god faglig sparringspartner, som kan give nogle andre perspektiver på skuespillerens mangler eller kvaliteter.

6% fra meningsmålingen troede på at casteren var den der bestemte hvem der landede hovedrollen.


Instruktørens rolle i castingen

Instruktøren er den kunstnerisk ansvarlige for filmen i Danmark (Instruktørens rolle i mange udenlandske produktioner kan være anderledes)

Filminstruktører i Danmark har den særlige egenskab at de oftest er tæt forbundne med manuskriptet og udviklingen heraf. Enten er det instruktørens egen ide ellers bisidder vedkommende en manuskriptforfatter under forløbet. Instruktøren kender derfor til samtlige omskrivninger og alle detaljer af karaktererne og nuancerne heraf.

Af samme årsag er det i nogle tilfælde instruktøren alene der varetager prøvefilmningen, mange gange inden filmen har fået tilskud eller har fået et officielt GO. Man kan godt kalde denne fase for en slags pre-casting.

Instruktøren har hele tiden haft nogle klare bud på hvem der skal/ ville kunne spille de forskellige roller... og da særligt hovedrollen. I langt de fleste tilfælde er det også en skuespiller som instruktøren har arbejdet sammen med før.

Da instruktøren har det kunstneriske ansvar, er det også vigtigt for filmens proces at hovedrolle og instruktør kender til hinandens særheder. Et frugtbart samarbejde er kimen til en god film i den sidste ende. Hvis du tager et kig på en filminstruktør på IMDB vil du hurtigt kunne se, at man meget ofte arbejder med de samme folk.

I mange tilfælde er rollen nærmest skrevet til dem...

Men det er ikke som de fleste tror. Det er ikke instruktøren som bestemmer hvem der skal have rollen i den sidste ende. Det er producenten.

Hele 82% i meningsmålingen er af den overbevisning at det er instruktøren der bestemmer hvem der skal have hovedrollen!


Producenten rolle i castingen

Der hvor instruktøren har det kunstneriske ansvar har producenten det produktionele og økonomiske ansvar. Filmproduktion handler naturligvis om kærlighed og respekt for kunsten, men er jo i sidste ende også en forretning, hvor alle led skal have en økonomisk vinding. En films budget bliver lagt med udgangspunkt i de midler en film kan få i støtte fra forskellige filmfonde og institutter i Danmark, Norden og resten af Europa faktisk. TV midler og midler fra streamingtjenester spiller en meget stor rolle her også.

Sammenstrikningen er filmbudgetter er en meget broget størrelse, som involverer mange forskelligartede interesser og samarbejdspartnere. Af samme årsag er det ikke instruktøren der vælger sine skuespillere, men producenten der vælger i samarbejde med sin instruktør.

Instruktøren kan godt præsentere bestemte skuespillere i bestemte roller overfor producenten. Men hvis denne skuespiller menes ikke at kunne "Hente" pengene hjem, eller få folk i biografen, er det ikke sikkert at filmen kan få den støtte de søger.

Når du mange gange ser/ eller føler at det er de samme skuespillere du ser i hovedrollerne, er det enten fordi at instruktøren har arbejdet sammen med dem mange gange før, eller at der bare er nogen ansigter folk er mere begejstrede for end andre.

Man kunne sagtens argumentere for at andre ville passe bedre, være dygtigere eller mere rigtige.

Kunst eller ej, så er forretningen en del af kunsten også.

12% gættede på producenten som den der bestemte


Men hvorfor er det så vigtigt for dig som skuespiller at vide dette?

Det er det fordi du skal kende din vej til hovedrollen. Og din sandsynlighed for at lande den. Det er derfor du aldrig ser opslag efter hovedroller til spillefilm (Voksenroller). Rollerne er fundet næsten før filmen har fået støtte. De roller der er at slås om, er alle de andre mindre roller, men de er jo vigtige at komme til casting på, da de kan være forudsætningen for den næste casting/ rolle og så videre.

Det er også vigtigt at vide, så du ved hvilke produktionstyper du skal prioritere og hvilke du måske skal være lidt varsomme med. Du skal prioritere kortfilmene. Erfaring med replikker og karakterarbejde er vigtigt for den næste rolle og hvis den skal være større. Og du skal kende dem der producerer film i alle led, ikke kun instruktøren faktisk.

Dem der laver kortfilm i dag, laver spillefilm... i morgen?

Du skal være varsom med reklamefilm. De kan give dig et skævt brand, som vil udelukke dig i den sidste ende!

Men det rigtige svar handler faktisk ikke så meget om andre, men om dig.

Hvad er din ambition og hvordan arbejder du mod at opnå dine mål. Se det er det vigtige. Hvordan kommer du i betragtning til de kortfilm, som jo ikke castes at castere... men af det konkrete produktionshold! - Hvordan netværker du og hvem er vigtige at kende i den sammenhæng og hvordan opretholder du kontakten til de rigtige mennesker? - Hvordan arbejder du med dig selv og hvordan dygtiggøre du dig løbende?

Du kan læse meget mere om disse ting her på DASK-online under "Viden om" og om "Viden på video".

Vi har også skabt en hel uddannelse (DNA) som handler om netop dette emne.

Dygtiggørelse
Synliggørelse
Beskæftigelse

Du skal kende processerne og hvordan de fungere, så øges din sandsynlighed for at lande hovedrollen en dag. Men det tager tid og tålmodighed... som de færreste har.

Men vi hjælper dig gerne - Tak for at læse så langt ;-)



Sådan ansøger du!

Ansøg opslaget fra din profil eller opret en ny.



Mvh Tommy Duus

Caster/ Branchevejleder


225 Sidevisninger