Viden om

WTA - Afstemningen er i gang - KLIK HER

ADVARSEL - UGC (User generated Content) Ny trend?


dask nyhed

ADVARSEL - UGC (User generated Content) Ny trend?

Deadline inden d. 1. januar 2026

ADVARSEL - UGC (User Generated Content) - Ny trend?

Vi ser i øjeblikket en række opslag på Facebook og andre platforme, der tilbyder jobs som skuespiller i reklamefilm til sociale medier for en relativt lav timeløn.

Der er tale om en ny trend, som du skal være opmærksom på!

Forklaring følger her:

UGC (User Generated Content) er et amerikansk format, hvor brugere både producerer og spiller hovedrollen i reklamefilm for en virksomhed. Du fungerer altså både som producent og skuespiller. Ulempen ved denne form er, at du bliver timelønnet for både produktion og skuespil, men ikke får betaling for de rettigheder, der normalt følger med. Det vil sige, at kunden har rettighederne til filmene, medmindre andet er aftalt.

Hvis du ønsker at medvirke som skuespiller i andre reklamefilm eller inden for fiktion generelt, skal du være særligt opmærksom. Har du mange produktioner ude, som du ikke ved, hvornår stopper, kan det afholde dig fra at få jobs andre steder efterfølgende.

DEN NYE TREND!

Og det er denne, der ADVALES IMOD:
Nu er der nogle "USERS", som begynder at producere indhold med andre, altså dig som skuespiller. Du medvirker i en lang række reklamefilm over ganske få timer, som de producerer. Lønnen er stadig relativt lav, og igen uden rettigheder.

Hvor du tidligere som creator og skuespiller kunne modtage 500 kr. for én film, medvirker du nu måske i 10 film for samme beløb.

Vi anbefaler, at hvis du medvirker som skuespiller i en reklamefilm, der skal bruges online, skal du have omkring 2500 kr. pr. film pr. år.

I sidste ende er det dig, der sætter din pris. Det vigtigste i denne fortælling er ikke, hvad din pris er, men rettighederne til filmene.



Sådan ansøger du!

Ansøg opslaget fra din profil eller opret en ny.



Mvh Tommy Duus

Caster/ Branchevejleder


643 Sidevisninger