Viden om

Vigtigheden ved gode castingbilleder - Forstå det, eller forbliv arbejdsløs


dask nyhed

Vigtigheden ved gode castingbilleder - Forstå det, eller forbliv arbejdsløs

Deadline inden d. 1. januar 2025

Vigtigheden ved gode castingbilleder - Forstå det, eller forbliv arbejdsløs

... Ja overskriften kan virke lidt brutal, men jeg har igennem 20 år blevet bekræftet i at det er tilfældet!


Vigtigheden ved at forstå hvad et godt casting billede er, og hvorfor det er vigtig er helt fundamental. Gode castingbilleder har været en af vores kæpheste ALTID, og vi har prædiket det i en uendelighed...

Men det kan betale sig at prædike og blive ved...

Vi har netop afsluttet en omfattende selftapekonkurrence (Top of mind) og her blev jeg faktisk næsten rørt til tåre, da jeg så hvad jeg sendte afsted. Ud af 82 deltagere havde 70 deltagere gode castingbilleder, 7 tvivlsomme billeder og blot 5 dårlige castingbilleder.

Vi kan aldrig bestemme hvilke billeder du vælger skal præsentere dig ved din profil. Det eneste vi kan gøre er at vejlede dig og håbe på at vores vejledning giver mening og at du retter dig efter den.

Der kan være mange årsager til at folk ikke kommer i job, men den altoverskyggende årsag er castingbillederne.

Læs vores skriv om castingbilleder her i gennem og se efter om dine billeder er gode castingbilleder. Er de ikke det, skal du overveje at rette op på det... Med det samme ;-)




Uddrag fra bogen: Casting og Audition for skuespillere og statister

Bogen kan købes online eller i boghandlen, eller som E-bog ved din profil

Hvad er et godt castingbillede?

Der er et grundlæggende element, jeg vil understrege kraftigt.

Du skal kunne sælge dig selv med et billede, og kun et billede!

Alt andet er faktisk overflødigt, i princippet. Når du tager denne information til dig, hvilket billede af dig selv ville du så sende af alle dem, der findes, hvis du skulle til casting nu?

Mange har en tendens til at sende i massevis af billeder i forskellige situationer, sur, glad, bister, oprevet, skærende ansigter, med grøn skjorte, blå jakke, hue, kasket, med store briller, karseklippet, med paryk eller bare fra den lokale teaterforestilling i fuldt kostume.

Der er også billederne fra festen med vennerne, med slyng- veninderne på stranden, shoppeturen, med sønnike på armen. De manipulerede i photoshop, hvor baggrunden er skiftet ud, du ikke længere har røde blitzøjne, fætteren der er skåret ud osv. Dette er ikke bare dårlige castingbilleder, de er direkte ubrugelige til formålet.

Hvis det var vigtigt for os at se, hvor mange grimasser du kunne lave, eller hvor meget forskelligt tøj du kunne have på, så skal du jo sende os et par tusinde billeder mere. At du på billeder viser os, at du kan se sur ud, puste kinder op, kan grine eller stå foroverbøjet eller på et ben, må vi anse som almene menneskelige kundskaber, og former hverken din type eller viser noget som helst omkring dit talent og dine evner som skuespiller. Undlad derfor al ageren på castingbilleder og undlad alle former for kostume og unødig styling. Vi skal se dig, helt igennem. Ingen tricks. Den person der er på billedet, er den, der træder ind i castinglokalet.

I forbindelse med billeder forveksler mange begreberne i forhold til, om man er skuespiller/statist eller model. Kort fortalt lever en mo- del af at udstille sig i tøj eller for produkter, oftest med stillbilleder.

En skuespiller/statist formidler en historie oftest i levende billeder (teater eller film). Forenklet set markedsfører en model sig med sin portfolie, en skuespiller med film/teater CV.

Det skal man have for øje, for der er markant stor forskel på modelbilleder og castingbilleder. At mange formidlingsbureauer ofte blander disse ting sammen i en pærevælling, gør det naturligvis til et svært område at navigere i.

Vi leder altså efter det gode, naturlige, vellignende, neutrale (ikke agerende) og interessante portrætbillede af dig. Det kan lyde kedeligt, men vi leder efter banale billeder med nerve. Ikke ekspres- sionistiske, eksperimenterende billeder. Neutrale billeder, eller bedre beskrevet med begrebet: universalbilleder.

Et universalbillede er ”billedet”. Ikke to eller ti billeder af dig, men et billede. Det billede, som kan give dig castingcalls til alle typer film uanset genren.

Universalbilledet er i farve, med god lyssætning og en neutral bag- grund. Din påklædning er nobel og ikke iøjnefaldende, og kontakten rettet mod kameraet. Du er ikke agerende, men neutral. Ønsker du at vedlægge/vedhæfte andet billedmateriale, skal det være bille- der fra samme fotoserie i samme påklædning, i helfigur og i profil, hvor man dog stadig kan se begge øjne. Altid nye billeder.

Vi har kort tid til at bedømme dig og har brug for så mange informationer om dig som muligt på kortest tid. Farvebilleder indeholder flere informationer end et sort-hvid billede, som i øvrigt får dig til at virke yngre. Vi ser nu engang i farver og laver film i farver, og derfor skal vi også se dig i farver. Det kan godt være, at sort- hvid billeder i mange sammenhænge er pænere, men det er ikke en skønhedskonkurrence, men en film vi laver, og udgangspunktet er virkeligheden.

Den gode lyssætning bør ikke undervurderes, ofte er det kun en fotograf, der kan ramme rigtigt. Man kan tage mange gode billeder selv og være ganske kompetent til det, men det gode billede har det helt rigtige lys, som fremhæver dig. Husk, at det i filmsammenhæng er vigtigt, at vi ser dine øjne, mange amatørfotos har ikke det fokus, og billedet bliver ikke godt i castingsammenhæng.

Den neutrale baggrund og den noble påklædning er vigtigt, fordi det er dig, vi skal se. Vi skal ikke forstyrres i vores hurtige bedømmelse af dig med bogreolen i baggrunden eller med dødningehove-det på blusen.

Men viser dette ikke, hvem jeg er? Korrekt, men jeg har brug for en skuespiller eller en statist, som kan agere noget andet. Vi er ikke på et datingsite. Du skal vække vores interesse, så vi vil se mere, se dig til en casting. Du skal sælge dig selv.

Den mindste ageren vil farve vores sind. Mange smiler bredt, hvilket jo er meget naturligt at gøre på billeder, som vi også er blevet fortalt af skolefotografen. Men ikke i castingsammenhæng. Smiler du bredt, kniber du øjnene sammen, og vi får kun indtrykket af den glade pige. Er du neutral, er alle typer i spil. Du skal invitere til, at vi kan se mulighederne i dig og ikke begrænsningen. Skal du sælge dit hus, skal du også rydde op og lave de forbedringer, som kan sælge huset, så køberen kan se mulighederne. Tænk, hvis du kan komme i betragtning til flere roller i samme film, så er sandsynligheden for, at du lander en rolle, også betragteligt større!

Det tager sig pænere og mere professionelt ud, hvis alle billeder er fra samme serie. Er billederne taget i forskellige sammenhænge, begynder vi at gætte, hvilket der er ældst, om du har det korte hår nu, eller om det er lyset, som gør, at du virker tyndere.

Øjnene er vigtige, vis altid begge dine øjne, også i profil. Mange sender profilbilleder med hele siden til, hvilket jo også ligger i begrebet profil, men i castingsammenhæng med få billeder og hurtig information til os, er det nu engang oftest øjnene, der giver et billede liv, også filmen. Et helfigursbillede er også vigtigt at få med i mange sammenhænge, fordi det viser os din kropsholdning og statur, som vi kan sammenholde med din højde og vægt.

Dine billeder skal altid være nye. Men hvad der er nyt, er relativt. Tommelfingerreglen er, at jo yngre du er, desto oftere skal du skifte dine billeder. Et spædbarn ændrer sig fra uge til uge, en 5-årig fra måned til måned, en teenager fra kvartal til kvartal og en pensionist radikalt hvert femte år. Det vigtige er, at billederne er vellignende. Vi skal kunne genkende den person, der træder ind ad døren. Kan vi ikke det, er dit billedmateriale ikke i orden. Få derfor altid nogle andre til at vurdere, om dine billeder er vellignende, det kan du ikke selv. Husk på, at den person du ser i spejlet hver morgen, ikke er den person, du ser på billederne. Du ser dig selv spejlvendt til dagligt. Den stemme du hører, når du taler, er heller ikke identisk med den stemme, vi hører. Din opfattelse af dig selv er derfor en anden end i virkeligheden. Det kræver altså et stort selvkendskab at vurdere sig selv, selv på billeder.

Fortæl os det med et billede (universalbilledet). Variationer kunne være profilbilleder og helfigursbillede. Alt andet er overflødigt.


Anekdote
I 2007 castede jeg til en køkkenreklame, hvor jeg skulle bruge en præsentabel, slank, blond, moden kvinde midt i 30’erne med skul- derlangt hår som hovedfigur i denne lille reklameserie. Hun skulle have bopæl i det østjyske, eftersom dialekten skulle være jysk. Jeg gennemgik min database, som jeg plejer, og fandt små 20 emner ud, som jeg kaldte til casting. Jeg lavede også et opslag, som jeg sendte rundt i netværket for at se, om der skulle gemme sig nogle endnu bedre bud derude. Det gjorde der, og enkelte blev også kaldt til casting ad den vej. En kvinde ringede mig op og kunne ikke forstå, at jeg havde afvist hendes ansøgning, hun mente, at hun passede perfekt i forhold til min beskrivelse. Jeg fandt hendes ansøgning frem og måtte erkende, at ud fra billedet var hun helt perfekt, men jeg havde afvist hende, fordi hun boede i København og ikke havde nævnt, at hun var århusianer, som jeg jo godt kunne høre. Vi aftalte, at hun skulle komme til casting, men at jeg ikke kunne refundere hendes billet til Århus.

Da hun skulle castes, trådte der en anden kvinde ind ad døren, og jeg spurgte, hvem hun var. Hun svarede, at vi havde talt sammen i telefonen, og at det var hende fra København, hvorpå jeg kiggede på det billede, jeg havde printet ud, og kiggede på hende igen. Der var absolut ingen lighed med personen foran mig og personen på billedet. Hun havde farvet hår, var væsentligt kortere klippet, havde taget ca. 10 kilo på efter en graviditet og lignede mere en på 45 end en på 35. Det viste sig også, at billedet var seks år gammelt.

Resultatet blev, at jeg nægtede at caste hende, eftersom hun overhove- det ikke matchede nogle af de opstillede kriterier. Hun blev vred og ville have sine kørepenge, og jeg refererede til vores aftale. Hun måtte returnere uden casting, 600 kr. fattigere og havde spildt en arbejdsdag.

Havde jeg valgt at caste hende, var det ikke bare min tid, der blev spildt, men også instruktørens, producentens og kundens tid, når de skulle gennemse materialet. De ville ganske vist spole videre med det samme, men synderlig kompetent ville jeg ikke fremstå som caster, og kunden ville næppe være villig til at betale timeløn for det arbejde.

Det er derfor af yderste vigtighed, at billedmaterialet er nyere og vellignende. Er det ikke det, snyder du bare dig selv. Du får ganske enkelt ikke job på, hvordan du engang så ud.



Sådan ansøger du!

Ansøg opslaget fra din profil eller opret en ny.



Mvh Tommy Duus

Caster/ Branchevejleder


2504 Sidevisninger