Udvidet profil helt til januar 2019 for bare 600 kr!!
Profilinfo Søg profiler Aktuelle Nyheder Kontakt os Login: Medlemmer / Producerende
 
 
 

Hvorfor hører man i grunden ikke om alle castings

Deadline inden d. 1. januar 2018






Hvorfor hører man i grunden ikke om alle castings

Der er et kort og et langt svar.

Det korte svar er: Rollen er besat fra starten via internt netværk, derfor er der ingen åben casting til rollen. Det er en lukket casting og du er ikke inviteret!

Hvis du skal have del i den store vigtige del af kagen, skal du læse og følge de anvisninger, jeg giver dig her.

Det man som skuespiller på alle niveauer skal forstå og acceptere i branchen er, at et personligt netværk er langt den største kilde til job. Drop avisen og hjemmesider, men dyrk dit netværk. Det vil i længden altid være den bedste prioritering af din tid. Det kan naturligvis lyde enkelt og meget forsimplet, men det er det absolut ikke. Det er en videnskab i sig selv, som der er skrevet bøger og store afhandlinger om. Det korte af det lange er, at man skal vide, hvordan processerne inden en film foregår, for at forstå disse mekanismer.

Kender eller forstår man ikke dem, ender man uden en casting og uden et job. Men at komme dertil, hvor du kan få hovedparten af dine castinginvitationer eller job via netværket, kræver først den lange seje kamp med informationssøgningen og markedsføringen af dig selv, som vi netop har været inde omkring tidligere i bloggen her og som jeg vil komme meget mere ind på.

Cirka 90 % af alle castings vil du aldrig nogensinde høre om. Det er de såkaldt lukkede castings. Ikke fordi de ikke er der, men fordi du slet og ret ikke er inviteret. Allerede under manuskriptfasen bliver rollerne besat i kraft af, at de skrives med nogle bestemte personer i tankerne.

Andre gange har instruktøren eller den producerende sit helt eget netværk, fra tidligere produktioner, som der plukkes og castes ud fra til en start. Besættes rollerne herfra, er der jo ingen grund til videre casting. En casting gøres kun åben, hvis instruktøren eller den producerende ikke har den, de skal bruge. En tredje grund til at du ikke hører om alle castings er, at skuespillerne bliver kaldt til casting via direkte henvendelse fra skuespillerhåndbogen eller fra skuespillerdatabaser som DASK-online.dk. Disse castings kommer med andre ord ikke ud at arbejde i offentligheden via avisen, hjemmesider, opslagstavler og tekst-tv, fordi det, man i første omgang leder efter, er inden for egne rækker eller er meget konkret. Man går efter det sikre, dem man kender, og som man ved fungerer i den film, man nu engang skal til at lave.

Man taler sågar om instruktørens ensemble. Hvis du går nogle instruktører efter i sømmene, vil du sikkert bemærke, at store dele af både crew og cast er gennemgående. Man arbejder sammen med dem, man kender og hvis kvaliteter, man kender. En sjov lille leg er at søge på nogle instruktører på imdb.com (International Movie Database), for her er mønsteret meget tydeligt. Man kan have mange meninger om det, men når man ved det, skal man bare acceptere det og gøre denne viden anvendelig og brugbar for sig selv.

Alt for mange skuespillere prioriterer ikke at arbejde på kortfilm eller ulønnede projekter. Det er den største fejl, du kan begå som skuespiller. Uanset hvor på karrierestigen du befinder dig, kan det være den holdning, der gør dig arbejdsløs en dag. Du vil sikkert opleve at arbejde med de største amatører, hvor du selv mener, at du kan lave en bedre film, men det kan være, at instruktøren er den næste von Trier. Vi starter alle et sted, ligesom du gjorde som skuespiller. Du er aldrig for god til at arbejde med dem på gulvet. Hvis du er bange for, at du sættes i et dårligt lys ved at være med i en dårlig amatør kortfilm, er det dig, der går glip af noget. Husk, vi som seere kan godt se, hvilket niveau filmen er på, men din præstation foran kameraet er den samme og vurderes ens, om du spiller over for Mads Mikkelsen eller en skuespiller, vi aldrig har hørt om. Mange kortfilm bliver sendt på festivaler rundt omkring, og tilskuerne er ofte instruktørerne og filmproducenter. Det perfekte vindue for en skuespiller.

Gode skuespillerpræstationer i middelmådige kortfilm får dig til at skinne, det giver dig job også næste gang, den dårlige instruktør laver kortfilm. Han bliver bedre, ganske som dig. Husk, det er måske ham, der kommer ind på filmskolen, her vil du gerne være en del af hans ensemble. Så kan det godt være, at du arbejder med ti håbløse instruktører, som aldrig kommer videre end den første film eller bliver ved med at være på samme niveau. Hans film kommer heller aldrig videre end til vennerne, men din erfaring på et filmsæt, arbejdet med dig selv som filmskuespiller kan ingen tage fra dig. Tro mig, du bliver bedre, jo flere film du laver, også selv om de film, du laver aldrig bliver færdigproduceret. Det er sæterfaringen, der giver dig ensemblemulighederne, hvis du selv på de små produktioner er professionel.


Mvh
Tommy Duus

Castingrådgiver





Opret gratis profil med masser af muligheder.
  Tilbage til aktuelle nyheder

Klik her for nyhedsarkiv

Tilmeld dig DASK nyhedsbrev








Dask Online   ·   Tlf: 26 99 33 13   ·   mail   ·   Facebook